Studiebesök på kvinnohospitale

Har varit och hälsat på hos Fader Brian i Kibango som är ett område utanför Dar es Salaam i Tanzania. Jag och Miriam träffade f Brian när vi var i Tanzania och skrev uppsats förra året. Han var på då gång att bygga ett sjukhus strax utanför Dar.

När jag och mamma nu kommer tillbaka är sjukhuset klar (nästan) och i bruk. F Brian blir eld och lågor när vi visar intresse för hans arbete och ordnar med studiebesök på sjukhuset. Jag och mamma får vara med och väga bebisar och lyssna på rytmen från ofödda bebis hjärtan.

Sjukhuset har ett fokus på kvinnor, barn och förlossningar, men man tar även emot HIV- och malaria patienter. HIV är som jag tidigare skrivit ett stort problem i östra Afrika. Men man börjar jobba förebyggande emot det. På sjukhuset är HIV testerna och medicin gratis. Man har även infört som rutin att testa alla gravida kvinnor för HIV när de kommer till mottagningen. På så vis kan man jobba förebyggande och medicinera under graviditeten om mamman är positiv. På så sätt minskar man rejält riskerna för att barnet skall smittas.

Sjukhuset är privat och fristående från staten. Tyvärr innebär det att behandlingarna inte är gratis, folket i byn Kibango måste betala. Många har inte råd med sjukvård och i sjukhuset är sjuksängarna därför tomma. Pengar för att bygga sjukhuset är insamlat från Kyrkan och kristna i området av 480 miljoner T Shilling lyckades kyrkans församlingar samla in hälften (1000 T Shilling ca = 7 kr). Stora insamlingar har även gjorts av privata familjer i Holland.

F Brian gör försök i att införa ett försäkringssystem för folket i området, så att de kan komma och få den vård de behöver. Min tanke är att mikroförsäkringar är väldigt bra och jag skall göra vad jag kan för att koppla ihop Kibango med de undersökningar jag vet har genomförts i Kenya.

2 kommentarer

Under Nairobi speartime

2 svar till “Studiebesök på kvinnohospitale

  1. Miriam

    å vad underbart!!! hur är det med honom??? bodde ni hos honom också? har ni varit i moshi? KRAAAM

  2. Han verkar ma valdigt bra! Pigg och kry . Tranar och simmar. han fragade om dig och halsar sa mycket!

Lämna en kommentar